Formaty plików.
Format zapisu cyfrowego obrazu decyduje w znaczący sposób o jakości obrazu, oraz rozmiarze pliku jaki będzie potrzebny na dysku komputera czy karty pamięci. Formaty zapisu plików graficznych można podzielić na:
» formaty przechowujące grafikę rastrową,
» formaty przechowujące grafikę wektorową.
Natomiast formaty przechowujące grafikę rastrową można podzielić na:
» stosujące kompresję bezstratną,
» stosujące kompresję stratną,
» nie stosujące kompresji.
==================================================================================================
Używające kompresji stratnej:
» JPEG – najpopularniejszy format plików graficznych z kompresją stratną; używany zarówno w sieci Internet jak i w aparatach cyfrowych,
» JPEG 2000> – nowsza wersja formatu JPEG, oferująca lepszą kompresję,
» DjVu – format stworzony do przechowywania zeskanowanych dokumentów w formie elektronicznej,
» TIFF – popularny format plików graficznych udostępniający wiele rodzajów kompresji (zarówno stratnej jak i bezstratnej) oraz umożliwiający przechowywanie kanału alfa.
Używające kompresji bezstratnej:
»PNG – format grafiki obsługiwany przez większość przeglądarek WWW; obsługuje kanał alfa,
»GIF – popularny format grafiki (szczególnie internetowej) może przechowywać wiele obrazków w jednym pliku tworząc z nich animację; obsługuje przeźroczystość monochromatyczną (pełna przeźroczystość lub wcale); maksymalnie można zapisać 256 kolorów,
»TIFF – popularny format plików graficznych udostępniający wiele rodzajów kompresji (zarówno stratnej jak i bezstratnej) oraz umożliwiający przechowywanie kanału alfa,
»BMP>– oferuje zapis z kompresją RLE lub bez kompresji (powszechniejszy).
Bez kompresji:
grafika rastrowa:
- XCF – mapa bitowa programu GIMP; może przechowywać wiele warstw,
- PSD – mapa bitowa programu Adobe Photoshop; może przechowywać wiele warstw,
grafika wektorowa:
- SVG>– format na języku XQL promowany jako standard grafiki; umożliwia tworzenie animacji,
- CDR – format opatentowany przez firmę Corel Corporation,
- SWF – jest zamkniętym formatem grafiki wektorowej, stworzonym dla programu Flash przez firmę Macromedia (obecnie Adobe); może zawierać animacje lub aplety o różnym stopniu interaktywności i funkcjonalności; SWF jest czasami używany do tworzenia animowanej grafiki i menu na stronach internetowych; SWF jest obecnie dominującym formatem animacji wektorowych w sieci, przewyższając popularnością otwarty standard organizacji W3C „SVG”.
- EPS – format plików służący do przechowywania pojedynczych stron grafiki wektorowej w postaci umożliwiającej osadzanie ich w innych dokumentach; przez wiele lat format EPS był jedynym uniwersalnym formatem zapisu plików z grafiką wektorową (umożliwiającym również osadzanie w nim bitmap jako obiektów); praktycznie każdy program stosowany w DTP6 potrafi takie pliki odczytywać i zapisywać.